Przedszkole im. Jana Pawła II w Bratkowicach od zawsze stwarza warunki do kształtowania zdrowego stylu życia u przedszkolaków. Realizowane są działania kształtujące u dzieci potrzeby i umiejętności dbania o swoje zdrowie i aktywność fizyczną poprzez edukację dzieci, rodziców i personel.
W roku szkolnym 2021/2022 nasze działania skupiły się na koncepcji Przedszkola Promującego Zdrowie, która wyrosła z ogólnych założeń promocji zdrowia, rozwijanej przez Światową Organizację Zdrowia oraz z dorobku kilku międzynarodowych konferencji, poświęconych szkolnej edukacji zdrowotnej.
Przedszkole im. Jana Pawła II w Bratkowicach realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla dzieci, nauczycieli i innych pracowników oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie. W przedszkolu panują odpowiednie warunki sprzyjające zdrowiu i lepszemu samopoczuciu całej społeczności przedszkolnej. W przedszkolu realizowane są przedsięwzięcia, programy i projekty (w tym własne) promujące zdrowy styl życia. Większość z nich kontynuowana jest co roku, a niektóre dostosowane są do planu rocznego przedszkola. Wszelkie działania, związane z projektami i programami realizowane są we wszystkich grupach wiekowych z pomocą pracowników niepedagogicznych oraz przy zaangażowaniu rodziców dzieci. Przedsięwzięcia te dostosowane są do wieku i możliwości przedszkolaków. Przedszkole co roku włącza się również w akcje charytatywne, w których udział biorą zarówno nauczyciele jak i dzieci wraz z rodzicami. Warte wyróżnienia jest włączenie się w projekty takie jak: „Kubusiowy Przyjaciel Natury”, „Kids Sport”, „Sprintem do Maratonu”, „Covidowe Zdrowe Love”. Ponadto przedszkole współpracowało z lokalnymi instytucjami i organizacjami: Przychodnia Rodzinna, Towarzystwo Miłośników Ziemi Bratkowickiej, Gabinet Stomatologiczny, Firma „Crispi-Natural”. Wykaz działań w projektach i programach wraz z fotorelacją będą stanowić załącznik do sprawozdania ( załącznik 1). W celu uzyskania Rejonowego Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie, prowadzone są również badania sondażowe przewidziane przez organizatorów Szkoły Promującej Zdrowie. Badaniami objęta została cała społeczność przedszkolna: wszyscy nauczyciele, pracownicy niepedagogiczni, a także dzieci 5 i 6-letnie. Zakończenie wszystkich działań zmierzających do zakończenia starań i złożenia wniosku o nadanie Rejonowego Certyfikatu PPZ planowane jest na październik 2022 roku.
Za opracowanie i wdrożenie działań promujących zdrowy styl życia w ramach Programu „Przedszkole promująca zdrowie” w Przedszkolu im Jana Pawła II w Bratkowicach odpowiedzialny jest Zespół ds. Promocji Zdrowia.
Anna Trawka
Iwona Oleś
Agnieszka Toton
Wnioski:
- Podsumowanie działań w ramach realizacji przedsięwzięć rozpoczętych w roku szkolnym 2021/2022, przez osoby odpowiedzialne.
- Prowadzenie dokumentacji w celu zamknięcia i podsumowania działań zmierzających do uzyskania Rejonowego Certyfikatu „Przedszkole Promujące Zdrowie”.
- Sporządzenie rocznego sprawozdania z podjętych działań w ramach programu PPZ.
- Umieszczenie aktualnych informacji na stronie internetowej przedszkola.
- Dalsza edukacji dzieci w zakresie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej oraz stworzenie warunków do kształtowania odpowiednich zachowań sprzyjających zdrowiu w społeczności przedszkolnej w roku szkolnym 2022/2023.
Załączniki:
- Załącznik 1 - Harmonogram działań profilaktycznych w ramach programu "Przedszkole promujące zdrowie" w roku szkolnym 2021/2022 przez Przedszkole im. Jana Pawła II w Bratkowicach.
- Załącznik 2 – Fotorelacja z Programu Przedszkole Promujące Zdrowie.
Harmonogram działań profilaktycznych - w ramach programu "Przedszkole promujące zdrowie" w roku szkolnym 2021/2022 przez Przedszkole im. Jana Pawła II w Bratkowicach
Programy, projekty, konkursy:
- Konkurs „LOGO PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE”.
- Konkurs Gminny „Sport to zdrowie”- konkurs literacki.
- Program własny autorstwa E. Kwoka „Taniec i muzyka radością przedszkolnego smyka”.
- Program własny autorstwa A. Trawka „Bądź jak Einstain”.
- Program „Przedszkole promujące zdrowie.”
- Program wychowawczo-profilaktyczny.
- Projekt edukacyjny „Covidowe zdrowe love”.
- Projekt edukacyjny „Kids & Sport”.
- Projekt edukacyjny „Mały miś w świecie wielkiej literatury”.
- Projekt edukacyjny „Wyzwania Teodora”.
- Projekt edukacyjny „Z darami natury świat nie jest ponury”.
- Ogólnopolska akcja „Dzień przedszkolaka”.
- Dni nietypowe: Dzień Kropki, Dzień Przedszkolaka, Dni owocowo- warzywne, Zawody sportowe.
Działania:
- Spacer do parku - wdrażanie do zachowania bezpieczeństwa podczas spaceru, zachęcenie do zabaw na świeżym powietrzu.
- Poznajemy nasze zmysły, zabawy badawcze - różnicowanie i nazywanie cech rozpoznawanych za pomocą dotyku, smaku, węchu, słuchu i wzroku, uwrażliwianie na konieczność ochrony i higieny narządów zmysłu.
- Wycieczka do leśniczówki - zapoznanie z pracą leśniczego, poznanie różnych gatunków zwierząt ( wygląd, sposób poruszania, odżywiania).
- Wyjście do leśniczówki.- uświadomienie roli jaką w życiu człowieka i zwierząt odgrywa las (świeże powietrze, ochrona przed wysuszeniem gleby itp.).
- Zabawy na świeżym powietrzu - rozwijanie sprawności ruchowej, rozumienie potrzeby dbania o prawidłową postawę ciała.
- Odwiedził nas pan policjant- utrwalenie wiadomości na temat bezpiecznego i kulturalnego uczestnictwa w ruchu drogowym.
- Na pomoc, zabawy dramowe poznanie pojazdów uprzywilejowanych i roli jaką pełnią w niesieniu pomocy potrzebującym.
- Na pomoc! Zabawy dramowe- zachęcanie do przestrzegania zasad prawidłowego zachowania się w trudnych sytuacjach, do dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
- Wycieczka w okolice przedszkola poznanie i nazywanie różnych gatunków drzew, poznanie budowy drzewa i roli jaką pełni w środowisku.
- Wycieczka do lasu- zachęcanie do przebywania na świeżym powietrzu, do właściwego zachowania się w lesie
- Poznajemy grzyby- poznanie i nazywanie wybranych grzybów- jadalnych, trujących, poznanie sposobów ich obierania, przetwarzania, przestrzegania przed spożywaniem grzybów nieznanych.
- Poznajemy drzewa - rozbudzania zainteresowań światem przyrody, poznanie znaczenia drzew w życiu człowieka ( tlen, schronienie przed upałami).
- Dzień serca - uświadomienie konieczności dbania o serce i zdrowie.
- Owoce i warzywa, kącik tematyczny " Stragan" - rozpoznawanie warzyw i owoców po dotyku, zaznajomienie z owocami egzotycznymi.
- Warzywa i owoce - rozpoznawanie wybranych warzyw i owoców za pomocą dotyku.
- Dzień Jabłka - poznanie wyglądu jabłka, zachęcenie do częstego spożywania tych owoców jako źródła witamin.
- Witaminki z zieleninki - poznanie za pomocą smaku, węchu i dotyku wybranych owoców, poznanie ich właściwości odżywczych.
- Nasze zdrowie - poznanie sposobów dbania o zdrowie: dieta, ruch, higiena.
- Zapasy na zimę. Założenie kącika przyrody -nazywanie wybranych przetworów, zachęcanie do ich konsumpcji jako źródła witamin.
- Witaminki z zieleninki - zapoznanie w oparciu o ilustracje z zachowaniami dzieci, które sprzyjają lub nie ich zdrowiu.
- Owocowe drzewa. Robimy sok owocowo-warzywny - wielozmysłowe poznanie owoców i warzyw, zachęcanie do zdrowego odżywiania.
- Owocowa matematyka - rozpoznawanie wybranych owoców po dotyku, degustacja.
- Poznajemy owoce -rozwijanie wrażliwości wzrokowej, węchowej, smakowej, dotykowej, zachęcenie do częstego spożywania różnych owoców.
- Zabawy badawcze, poznajemy owoce - rozwijanie wrażliwości wzrokowej, smakowej i dotykowej, zachęcanie do spożywania owoców jako źródła witamin
- Owocowe szaszłyki -nabieranie przeświadczenia, że owoce są bogatym źródłem witamin.
- Jemy zdrowo- przetwory na zimę -poznanie różnych sposobów przechowywania i przerabiania owoców.
- Sok owocowy -poznanie etapów wykonania soku owocowego, wykonanie wraz z pomocą nauczyciela soku, degustacja.
- Owocowe szaszłyki - określanie smaku wybranych owoców, wdrażanie do zgodnej zabawy.
- Warzywna układanka - zapoznanie z różnymi warzywami, poznanie ich budowy i właściwości odżywczych.
- Dbam o zdrowie, zabawy ruchowe -zachęcanie do uprawiania sportów, wykonywanie ćwiczeń ruchowych.
- Zabawa kierowana "TARG" -rozpoznawanie warzyw i owoców oraz przetworów z nich zrobionych, kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.
- Warzywna układanka - poznanie budowy i właściwości warzyw, zrozumienie konieczności ich spożywania dla prawidłowego funkcjonowania organizmu.
- W przedszkolnej spiżarni, praca z obrazkiem – rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców oraz wykonanych z nich przetworów
- Dzień Drzewa - poznanie różnych gatunków drzew ( iglaste, liściaste).
- Dzień Drzewa - poznanie różnych gatunków drzew ( liście, owoce).
- Dzień Drzewa -poznanie różnych gatunków drzew oraz ich znaczenie dla człowieka.
- W piekarni - poznanie etapów pieczenia chleba
- Zboże - zapoznanie z wyglądem ziarna i kłosów pszenicy i żyta.
- Robimy bułeczki - poznanie poszczególnych etapów pieczenia bułeczek, zachęcanie do zjadania zdrowych wypieków.
- Zboże i mąka - poznanie wyglądu ziaren pszenicy i owsa, poznanie sposobu wysiewu i zbioru zboża.
- Z czego robi się chleb?. Zajęcia badawcze - zapoznanie z różnymi rodzajami ziarna oraz etapami produkcji chleba ( w piekarni).
- Pieczemy ciasteczka - poznanie i omówienie etapów wypieku domowych ciastek.
- Wiem dużo o mleku i mące - zapoznanie ze sposobem przygotowania jogurtu bananowego.
- Woda - poznanie znaczenia wody w życiu człowieka, roślin i zwierząt.
- Wiem już dużo o mące i mleku. Pieczenie rogalików - poznanie różnych produktów, które powstają z mleka, zapoznanie ze sposobem robienia ciasta drożdżowego.
- Przygody kropelki- zabawy badawcze - poznanie roli wody w przyrodzie oraz w życiu człowieka.
- Dzień Dyni -poznanie wyglądu, właściwości odżywczych dyni, sposobu jej przetwarzania.
- Ubrania na jesienne chłody - rozumienie konieczności dostosowania ubioru do warunków atmosferycznych w celu dbania o własne zdrowie.
- Lubię porządek -rozwijanie umiejętności utrzymania porządku wokół siebie oraz w sali zajęć.
- Obrazek z mąki - poznanie właściwości mąki, ćwiczenia oddechu przy wykonywaniu obrazka z mąki.
- Zajęcia pokazowe "Drużyna Kangura" - uświadomienie korzyści wynikających z aktywności fizycznej, polepszenie ogólnego stanu zdrowia.
- Bezpiecznie na rowerze - wdrażanie do zabaw ruchowych na powietrzu, do dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
- Co służy do utrzymania czystości?- rozwiązywanie zagadek - poznanie przedmiotów służących do utrzymania czystości i higieny osobistej, utrwalenie znajomości techniki prawidłowego mycia zębów.
- Jabłkowe chipsy -rozwijanie postawy prozdrowotnej.
- Mydło wszytko umyje - eksperyment – rozpuszczanie mydła, poznanie jego właściwości.
- W owocach i warzywach zdrowie się ukrywa - utrwalenie sposobów dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo.
- Wiem jak dbać o swoje zdrowie - rozwijanie postawy prozdrowotnej ( picie wody, ruch, higiena osobista, odżywianie).
- Rower - utrwalenie znajomości numeru alarmowego 112, wdrażanie dbania o własne zdrowie.
- Gimnastyka na wesoło (W. Sherborne) - wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo swoje i innych podczas ćwiczeń ruchowych, korygowanie postawy ciała dzieci. Usprawnianie motoryczne.
- Bezpiecznie na rowerze - nabywanie przeświadczenia, że ruch to zdrowie, wdrażanie do dbania o zdrowie oraz własne bezpieczeństwo.
- Jemy zdrowo. Piramida zdrowia - uświadomienie konieczności spożywania warzyw, owoców, produktów mlecznych itp. jako źródła witamin.
- Jabłkowe chipsy. Zorganizowanie kącika czystości - poznanie sposobów dbania o zdrowie, zdrową dietę, czystość i higienę.
- Uważaj!. Niebezpieczeństwo - dokonywanie oceny zachowań sprzyjających lub zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu, poznanie sposobów radzenia sobie w sytuacjach zagrożenia.
- Kącik zdrowej żywności - poznanie czynników warunkujących zdrowie – dieta, higiena, odpowiednie odżywianie.
Fotorelacja z Programu Przedszkole Promujące Zdrowieprzez Przedszkole im. Jana Pawła II w Bratkowicach