Rytmika
Zajęcia z rytmiki i tańca są prowadzone w grupie I, II, III, IV, V, VI przez panią Ewę Kwokę. Rytmika ma ogromne znaczenie w rozwoju muzykalności, poczucia rytmu i wrażliwości. W poszczególnych grupach wiekowych są wprowadzane piosenki zgodne z daną porą roku i omawianą tematyką. Oprócz śpiewania piosenek, dzieci uczą się także różnych tańców, zarówno współczesnych jak i ludowych, biorą udział w zabawach ruchowych. Na zajęciach z rytmiki dzieci uczą się rozróżniać dźwięki wysokie i niskie, a także reagować ruchem ciała na ustalony sygnał muzyczny.
Cele rytmiki:
- Rozwija zdolności intelektualne dziecka: ćwiczy pamięć i koncentrację uwagi.
- Pobudza aktywność dziecka, niweluje nieśmiałość i budzi wiarę we własne siły.
- Umożliwia dzieciom zaspakajanie potrzeby ruchu.
Religia
Zajęcia te prowadzone są obecnie w grupie III, IV, V i VI przez panią katechetkę Annę Hendzel. Podczas zajęć dzieci pracują w Podręcznikach do nauki religii. Podręczniki wykorzystywane w pracy z dziećmi są zgodne z programem nauczania.
Język angielski
Zajęcia z języka angielskiego prowadzone są przez panią Annę Trawkę w grupach:I, II III, IV, V i VI Podczas zajęć dzieci uczą się języka poprzez zabawę. Śpiewają piosenki w języku angielskim, przyswajają sobie proste i krótkie zwroty, liczby, kolory, a także nazwy przedmiotów z najbliższego otoczenia dziecka.
Logopedia
Zajęcia te są prowadzone w naszym przedszkolu przez panią Karolinę Ząbczyk. Mają one charakter indywidulany i są przeznaczone dla dzieci mających zaburzoną mowę.
Cele zajęć:
- Stymulowanie ogólnego rozwoju dziecka.
- Stymulowanie opóźnionego rozwoju mowy.
- Usprawnianie mowy już ukształtowanej.
- Korygowanie zaburzeń mowy w zakresie fonetyki, gramatyki i strony leksykalnej.
- Wzbogacenie zasobu słownictwa dziecka.
- Usprawnianie techniki czytania i pisania.
Gry i zabawy ruchowe
Zajęcia te są prowadzone w grupie I, II, III, IV, V i VI przez wychowawczynie poszczególnych grup. Gry i zabawy zabezpieczają podstawową potrzebę dziecka w wieku przedszkolnym - potrzebę ruchu. Wprawiają dzieci w dobry i radosny nastrój. Zajęcia te mają charakter grupowy, dzięki czemu przygotowują one dziecko do współdziałania w zespole, uczą dziecko przystosowywać się do całej grupy, kształtują charakter, a co ważne dyscyplinę. Z uwagi na fakt, że w przedszkolu znajduje się sala gimnastyczna, a w niej różne sprzęty (basen z piłeczkami, zjeżdżalnie, drabinki, itp.), dzieci mogą spędzać tam czas podczas zajęć.
Ponadto w przedszkolu prowadzone są zajęcia o charakterze indywidualnym, przeznaczone dla dzieci, wymagających szczególnej uwagi. Są to:
Zajęcia rewalidacyjne
Cele zajęć rewalidacyjnych:
- Rozwijanie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Usprawnianie motoryki małej.
- Rozwijanie sprawności manualnych dziecka.
- Doskonalenie czynności w zakresie samoobsługi.
- Zachęcanie do udziału w zabawach ruchowych i grach zespołowych z innymi dziećmi.
- Zachęcanie do podejmowania różnorodnych zabaw z rówieśnikami z grupy przedszkolnej.
- Doskonalenie umiejętności komunikowania się z dziećmi i dorosłymi.
Zajęcia rewalidacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dziecka, a także uwzględniają jego aktualne potrzeby i ograniczenia.
Gimnastyka korekcyjno - kompensacyjna
Cele gimnastyki korekcyjno - kompensacyjnej:
- Kształtowanie odruchu poprawnej postawy ciała.
- Uświadomienie dziecku i rodzicom istnienia wady i wynikających stąd zagrożeń.
- Dążenie do samo egzekwowania nawyku prawidłowej postawy.
- Uaktywnienie układów: narządu ruchu, krążeniowego i oddechowego.
- Zwiększenie zakresu ruchu w stawach, wydłużenie, skrócenie lub wzmocnienie odpowiednich grup mięśniowych (w zależności od występującej wady).
Gimnastyka korekcyjno - kompensacyjna powinna być dla dziecka przede wszystkim radosną zabawą, dlatego musimy pamiętać o takich zasadach:
- Czas ćwiczeń nie powinien przekraczać 30 minut, ponieważ dziecko przedszkolne ma ograniczoną zdolność koncentracji.
- Ćwiczenia powinny być dostosowane do aktualnych możliwości i umiejętności dziecka,
- Trudność ćwiczeń należy stopniowo zwiększać.
- Ćwiczenia trudniejsze należy przeplatać łatwiejszymi, a ćwiczenia statyczne ćwiczeniami dynamicznymi.
- Stosować przemienność pracy grup mięśniowych.
- Wprowadzać różnorodne formy pracy, niekonwencjonalne przybory i przyrządy.