Rozwijanie kreatywności u dzieci z Przedszkola Publicznego w Bratkowicach poprzez udział w projekcie ogólnopolskim.
„Wszystkiego, co naprawdę trzeba wiedzieć nauczyłem się w przedszkolu
- o tym jak żyć, co robić, jak postępować, współżyć z innymi, patrzeć,
odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat.”
Robert Fulghum
Kreatywność jest bardzo przydatna w życiu, gdyż dzięki niej łatwiej rozwiązujemy problemy, zwiększamy swój potencjał twórczy i rozszerzamy pomysłowość. Umiejętność kreatywnego myślenia rozwija się całe życie, dlatego też warto już od najmłodszych lat zadbać o odpowiednie jej kształtowanie.
Kreatywność jest umiejętnością efektywnego rozwiązywania zadań oraz problemów. Objawia się poprzez elastyczne myślenie i gotowość podejmowania nowych wyzwań. Osoba myśląca w sposób kreatywny potrafi dostosować się do każdej sytuacji. Umiejętności twórczego myślenia można się nauczyć, bo wbrew niektórym opiniom kreatywność jest cechą nabytą, a nie wrodzoną.
Za pomocą odpowiednich technik oraz ćwiczeń możemy wykształcić w sobie własną kreatywność. Nawet osoby, które mają naturalne predyspozycje muszą wciąż rozwijać i ćwiczyć swoje umiejętności aby nie zanikały. Abstrakcyjne myślenie to jedno z kluczowych zagadnień związanych z rozwojem umysłowym człowieka. Dlatego też warto już od najmłodszych lat zadbać o jego odpowiednie kształtowanie.
Dzieci są z natury bardzo dociekliwe, dlatego też warto wiedzieć w jaki sposób dobrze wykorzystać rodzący się potencjał. Nie ma konkretnego sposobu na to aby rozwijać kreatywność u dzieci, jednak istnieje wiele metod, które z pewnością skutecznie w tym pomogą. Dzieci są skutecznie aktywizowane przez nauczycieli do kreatywnego działania. Za pomocą ciekawych ćwiczeń, dzieci wychodzą poza ramowe myślenie i dzięki temu w ich głowach powstaje wiele inspirujących pomysłów.
Opracowany przez Gabrielę Fejkiel ogólnopolski projekt „Kreatywny Przedszkolak” realizowany jest w Przedszkolu Publicznym w Bratkowicach już od roku . W miesiącu październiku po raz drugi rozpoczęliśmy zmagania z kolejnymi zadaniami projektowymi. Harmonogram działań innowacyjnych zawiera jedynie temat wykonywanych prac, oraz materiał, z którego mają być wykonane. Pozostałe działania są dowolne, mają być kreatywne i twórcze, stąd nie mogą być odgórnie narzucone. Objęte zadaniami projektowymi zostały dzieci z trzech oddziałów przedszkolnych- grupy II, III, oraz V . Kierunek i przebieg zajęć innowacyjnych nadzorować będą wychowawczynie grup uwzględniając możliwości rozwojowe oraz wiek dzieci. Projekt przewiduje wykorzystanie metod nastawionych na odkrywanie, poszukiwanie i działanie przez dziecko, a więc w jak najszerszym stopniu wykorzystanie metod aktywizujących. Głównym celem niniejszego projektu jest kreatywne i twórcze działania nauczycieli z przedszkolakami oraz uruchamianie twórczości dzieci, by potrafiły zrobić „coś z niczego”.
Istotne jest aby nauczyciel prowadzący zajęcia w ramach projektu, pokazywał dzieciom, iż można tworzyć piękne dzieła niekoniecznie kupując gotowe produkty.
W tym roku działania przedszkolaków zostaną wykonane według następującego harmonogramu:
- Październik – JESIENNE MANDALE
- Listopad – Wykonanie z dziećmi jesiennego atlasu liści
- Grudzień – OZDOBA CHOINKOWA WYKONANA Z TKANIN
- Styczeń – PREZENT DLA BABCI I DZIADKA efektem kreatywnych warsztatów kulinarnych
- Luty – Śnieżna Kraina – Wykonanie z dziećmi makiety 3d
- Marzec – Kreatywna pisanka
- Kwiecień – Tworzymy przedszkolny ogródek – sadzimy zioła oraz inne rośliny jadalne i ozdobne
- Maj – Majowa łąka – wykonanie z dziećmi makiety 3d
Pierwsze zadanie zostało już przez nas zrealizowane, teraz czekamy na kolejne.